Najib Razak Ditangkap KPK Malaysia

Category: Berita -> INTERNASIONAL | Posted date: 2018-07-03 16:14:55 | Updated date: | Posted by: Asro Rokan


Mantan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak dibawa oleh KPK Malaysia — Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)— dari rumahnya di Jalan Langgak Duta, Kuala Lumpur, Selasa (3/7) sore pukul 15.00 waktu Malaysia.



Ceknricek.com — Mantan Perdana Menteri Malaysia,  Datuk Seri Najib Razak dibawa oleh KPK Malaysia — Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)— dari rumahnya di Jalan Langgak Duta, Kuala Lumpur, Selasa (3/7) sore pukul 15.00 waktu Malaysia.

Ketua SPRM Datuk Mohd Shukri Abdull memaklumkan penangkapan kepada media. Mohd Shukri juga mengakatan pihaknya sedang bertemu dengan Kepala Polisi Malaysia. 

"Saya sedang berjumpa dengan Kepala Polisi Negara sekarang. Saya segera akan keluarkan pernyataan pers," katanya yang dikutip situas berita Malaysiakini.

Beberapa sumber polisi dan SPRM yang dihubungi Malaysiakini menyebutkan, Najib dibawa dari rumahnya petang tadi ke kantor pusat SPRM di Putrajaya untuk pemeriksaan soal lanjut.

Sebelumnya, anak tiri Najib Tun Razak, yaitu Riza Aziz tiba di Markas KPK untuk memberikan keterangan sehubungan penyelidikan 1Malaysia Development Ltd (1MDB). 

Riza, yang juga kepala eksekutif sebuah perusahaan film yang berbasis di Los Angeles. Pria yang mengandarai mobilKia Sorento itu mengenakan kaos berwarna kuning tiba pukul 13.32. Setibanya di markas MACC, dia langsung masuk ke kantor tanpa memperhatikan para wartawan dan fotografer yang memanggilnya.